Digitális kompetencia és 21. századi készségek a siker kulcsai
Mostanság sok mindent jellemezhetünk 4K-val például a tévék, számítógépek kijelzőjét, de akár a 21.században elengedhetetlen készségeket is. Míg a technológia világában a 4K a kijelzők felbontását jellemzi, addig a készségek terén Kritikai gondolkodást, Kreativitást, Kommunikációt, és Kooperációt jelent. Ezek azok a készségek, amik nélkül a 21. században nehezen boldogulnánk. Természetes, ha kicsit visszatekintünk az időben más-más korszakokban más készségeket várt el a társadalom az emberektől. Például a 19. században a hazafiasság és haza szeretet sokkal nagyobb hangsúlyt kapott, mint mostanság. Vagy például a 20. század, ahol az ember társak szeretet és az összetartozás volt előtérben. Látható tehát, hogy az elvárt készségek folyamatosan alakulóban vannak és fejlődnek, ahogy a technológia is. Így például az iskolák, illetve az oktatás nehéz helyzetben, hiszen a folyamatos változásokhoz és elvárásokhoz nehezen tud alkalmazkodni.
Nézzük át pontosan mit takar a ez a 4 készség:
Az első a kommunikáció, talán az összes közül ez a legegyértelműbb. A mai világban fontos, hogy megosszuk egymással gondolatainkat, érzelmeinket, problémáinkat és megoldásainkat. Ha ennek a készségnek nem vagyunk birtokában elveszünk az éterben, hisz a 21.század mottója "ha nem osztod meg nem is létezik!?" Ez nem csak a képekre vonatkozik, hanem ötleteikre és gondolatainkra is.
A második a kritikai gondolkodás, ez a készség éppen a tartalom megosztással függ össze. Hiszen az internet világában rengeteg tartalom ömlik ránk, amit tudnunk kell kritikusan kiszűrni, mivel ezek között nagyon sok haszontalan vagy éppen veszélyes is található. Emellett ez a képesség a problémaközpontú gondolkodást támogatja.
A harmadik készség a kooperáció, érdekes, hogy a mai erősen individualista társadalomban éppen ez az egyik alapképesség, hiszen mindenhol az egyéni teljesítmény alapján ítélnek meg embereket, sehol nem díjazzák, ha valaki jól tud együttműködni másokkal, illetve a komoly versengés, ami a munka és az iskolavilágában helyet kapott szintén nem a közös munkára neveli a diákokat. Így talán ez a készség elsajátítása jelentheti a legnagyobb problémát, még pedig azért mert egészen kisiskolás kortól éppen e kompetencia ellentetje az egyéni boldogulás áll a középpontban.
Az negyedik és egyben utolsó készség a kreativitás. A kommunikációhoz hasonlóan ez is egyszerűen összefoglalható. A 21.századra már sok mindent megalkottak és még sok mindent alkotnak ezért fontos, hogy képesek legyünk más utakat felfedezni és új dolgokat alkotni, ehhez viszont elengedhetetlen a kreativitás.
Véleményem szerint a digitális kompetenciák, amik magukba foglalják az internet világában való eligazodást, illetve az ott fellelhető tartalmak feldolgozását és megfelelő alkalmazását, újra értelmezik az oktatás módszereit. Fontos megértenünk, hogy a mai diákoknak már nem elég a kréta és a tábla, éppen ezért új kompetenciákra és módszerekre lesz szüksége a diákoknak és tanároknak egyaránt. Szerencsés helyzetben érzem magam, mivel leendő biológia tanárként ezeket az eszközöket a tantárgy tanítása során könnyen tudom alkalmazni. A biológiában rengeteg olyan struktúra létezik, ami szabad szemmel nem látható, viszont a technológia segítségével a diákok számára ezek is egyszerűen modellezhetők. Ráadásul nem csak modellezhetők, de a működésük is könnyebben megérthető ezek által. A másik fontos szempont ennél a tantárgynál, hogy sok tekintetben gyorsan fejlődik, amit a tankönyvek nem tudnak követni, így sokszor a már leadott tananyag elavult és nem alkalmazható. Ebben sok segítséget nyújt a digitális világ, hiszen ott megtalálhatjuk a legfrissebb kutatási eredményeket és a legújabb információkat. Így a diákoknak csak az alapozó anyagot kell megtanulni, amire tudjuk építeni a napra kész ismereteket. Ezáltal az ő vállukról is levesszük a terhet, hiszen a már elavult és nem használt információkat nem kell a fejükbe vésni. Emellett nagyobb érdeklődés is ébreszthető egy-egy 3D modell vagy egy izgalmas videó láttán a diákokban.
Összefoglalóan mondhatjuk, hogy a digitális eszközök használatával közelebb kerülhetünk a mai generációhoz, akiket már digitális bennszülöttnek is neveznek. Másrészt az eszközök helyes és megfelelő használatával a 21.században elvárt készségek is könnyebben fejleszthetők. Mivel a diákok nagyobb érdeklődés mutatnak a technika iránt ezért ezekkel az módszerekkel lényegében észrevétlenül fejlődhetnek ezek a kompetenciáik is, ha a tanár jól használja ezen lehetőségeket. Éppen ezért a tanárok felkészültsége és tudatossága a digitális világban elengedhetetlen a megfelelő oktatáshoz.
Infografika forrás:
https://www.parishschool.org/blog-media/2018/teaching-21st-century-skills/